Bli med hjem!

Bli med hjem. Sier du hjem? På disse kanter sies det hjem,heim og him. Eg seie him og e ekta Haugesundar.
Når jeg var liten og var ute og lekte, hendte det at mamma ropte navnet mitt og sa: «Nå må du komma him og eta middag». Ja, så gjorde jeg det da. Vi klarte oss mye selv på den tiden. Var ute og lekte fritt hele ettermiddagene. Det var gode tider. En god plass å vokse opp med masse venner å leke sammen med, hver eneste dag.

Da jeg ble eldre møtte jeg min store kjærlighet og hva gjør en ikke for kjærligheten. Det ble til at vi flyttet til Sveio og etterhvert til plassen Skålaskog.
Se det for deg. En gudsforlatt plass som vi alltid bare hadde kjørt forbi når vi skulle på hytta til onkel og tante. Der havnet altså jeg. Helt bekmørkt om kvelden. En skal lete godt etter gatelys for å si det sånn, men dagen og himmelen er like fin som andre steder. Jeg kunne egentlig ikke se for meg at noen bodde her, jeg.

Selv når jeg forklarer hvor jeg bor til de som bor i samme kommune som meg, får jeg svar som   «der har jeg aldri vært».

Da en venninne av meg tok bussen til oss en gang og sa til bussjåføren hvor hun skulle, svarte han: » Javel, der er det ingen som pleier å gå av». Som du kanskje skjønner så er dette langt fra verdens navle.

Men vi klamrer oss fast, her på denne plassen.

Jeg synes det er litt for galt at folk ikke kjenner til den vesle bygda vår. Den er ikke stor så den kan med rette betegnes som «vesle». I vegstrekning er den ca.50-60 meter.

Jeg vil så gjerne at bygda, Skålaskog, skal komme på kartet, så nå vurderer jeg å sette opp skilt. Like før innkjørselen vår skal det stå:              «Velkommen til Skålaskog» og ca. 50 meter bortenfor, rett etter en har passert buss skuret kommer det nytt skilt med: «Takk for besøket». Som du skjønner er dette besøket fort gjort så ingen trenger å bekymre seg for at dette blir noe langvarig opphold.

Du synes kanskje det hele virker trist og øde og laaangt fra allfarveg. Ser du for deg at du kunne bosatt deg her? Nei, sikkert ikke, men la meg gjøre en innsats, gjerne ikke for å overtale deg til å bo her,  men kanskje jeg klarer å imponere deg litt med de fine fasilitetene vi har.

Vi har fantastisk fine turområder. Etter bare en halvtimes spasertur på grusveg kan en nyte denne fine utsikten, som bildet viser.

En kan også velge å gå i marka. Den ligger rundt oss på alle kanter.

Vi har et rikt dyreliv rundt oss. Barnebarna elsker det.

Det hender at vi får besøk av en hest inne på gårdsplassen. Hesten Kraftur kan kalles for et «barnebarn» han også.

Kraftur pyntet til jul. Han er så snill og så kjekk å ri på.

Like nedenfor huset vårt ligger Skålaskog Brygge. Vel så fin som Aker Brygge, vil jeg påstå.

På Aker Brygge i hovedstaden, kan en boltre seg på fine restauranter med all verdens av havets delikatesser.

Det kan vi på Skålaskog Brygge også, altså boltre oss med havets delikatesser.

Men vi må sørge for å få den på tallerkenen selv. Det er litt av gleden, faktisk.

Vi er takknemlig for å ha denne muligheten. Vi er så glad i å spise krabbe

og fisk selvfølgelig. Vi nyter godt av det sjøen har å by på.

Tenk å sitte her en deilig sommerkveld. Nyte solnedgangen med fiskesnøret over båtrekka.

 

Å ro en tur i min lille jolle er noe av det fineste jeg vet. Det er virkelig terapi.

Om jeg kan kjøre båt? Javisst, kan jeg det. Har tatt båtførerprøven og greier, men liker aller best å være i robåten min.Klarte jeg å imponere deg bittelitt? Skålaskog er ikke så verst ser du.

Neste fredag blir jeg invitert i hønsehuset på middag. Håper du vil «være» med.

God helg fra Pølsemakerfrue!

8 kommentarer

Siste innlegg