Jeg ble så skuffet!


Lapskaus på en fredag.

Det var fredag og jeg hadde gått hele formiddagen og gledet meg til noe ekstra godt til middag. I hodet mitt såg jeg for meg taco, eller kanskje vi skulle ta hamburger med pommesfrites. Det siste hadde vi faktisk i fryseboksen så da slapp vi å kjøre ut og handle også. Ok, da fikk det bli hamburger sa jeg til meg selv,mens jeg satt der og strikket.

Etter en stund kom Pølsemakeren inn fra hagen og satte seg ned for å drikke kaffe. Full av iver la jeg frem hva vi skulle kose oss med til middag, og håpet han skulle glede seg sammen med meg.

Men neida, jeg såg skepsisen i fjeset hans og så kom det: «skal vi ikke ha rester av lapskausen da?»

Å nei, for en nedtur. Det var noe av det siste jeg kunne tenke meg. Vær så snill. Ikke på en fredag. Nei, vet du hva. Det orker jeg ikke.

For all del, det er godt med lapskaus og et par dager før hadde vi invitert hele familien på nettopp det. Jeg hadde bare SÅ lite lyst på oppettervarmet lapskaus for andre gang etter det besøket. Det var tross alt fredag og helg.

Min kjære syntes allikevel det var for galt å kaste den, så vi burde spise den opp.

Med alle krefter prøvde jeg så godt jeg kunne å motivere meg til en rikelig porsjon lapskaus. Det var ikke lett. Såpass ærlig må jeg være. Tanker som at det ikke er bra å kaste mat og husk på barna i fattige land osv. ble gravet frem. Allikevel kjente jeg på hele meg at jeg var skuffet. Ja, jeg syntes rett og slett synd på meg selv.

Midt oppi alle tanker og anstrengelser for å takle lapskausen ringte min kjære søster. Vi pratet om løst og fast slik vi pleier å gjøre. Et godt stykke ut i samtalen spurte hun: «Hva skal dere kose dere med i kveld da?» De pleier å ha reker om fredagen og hun gledet seg selvfølgelig til det.

«VI SKAL HA LAPSKAUS»,svarte jeg litt krassere og høyere enn nødvendig. I bakgrunnen lo Pølsemakeren godt.

Og lapskaus ble det. Jeg slet med å få i meg alt. Det ble som å drikke melk når en tenker cola. Det ble bare feil. Jeg lot faktisk litt ligge igjen på tallerken og det skjer ikke ofte.

Resten av kvelden ble rolig der vi lå i hver vår ende av sofaen og tittet på tv.

I ni tiden på kvelden reiste jeg meg opp og formidlet at jeg ville gå å legge meg.

»Skal du legge deg alt nå, klokken er jo bare ni på en fredag kveld», sa Pølsemakeren.

«Ja, det skal jeg»,svarte jeg og fortsatte mens jeg brettet sammen ullpleddet:

«Når vi kan ha lapskaus til middag på en fredag så kan vel jeg legge meg klokken ni selv om det er fredag».

Så det så.

God helg fra Pølsemakerfrue!

 

4 kommentarer
    1. 🤣😅 kanskje vi skulle hatt lapskaus på mandag og?? så kan vi ha rester tirsdag….og onsdag…. 🍴🍽🥄

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg